Ekspertudvalget blev nedsat i forbindelse med Aftale om kommunernes økonomi for 2022 bl.a. som følge af, at kommunerne har haft en oplevelse af et stigende udgiftspres på det specialiserede socialområde. Ekspertudvalget fik i den forbindelse til opgave at komme med anbefalinger til, hvordan man kan sikre en bæredygtig faglig og økonomisk udvikling på socialområdet.
Udvalget skal ifølge kommissoriet belyse og analysere 5 spor:
- Vi skal vide, hvad der driver udviklingen i udgifterne og borgernes indsatser
- Vi skal vide hvilken forebyggelse, der kan hjælpe borgeren, før problemerne vokser
- Fokus på kerneopgaven
- Vi skal gøre det, der virker
- Progression for borgeren.
Ekspertudvalgets første delrapport har fokus på spor 1 om udviklingen i udgifterne og borgernes indsatser.
Ekspertudvalget er et uafhængigt udvalg bestående af følgende medlemmer:
- Torben Tranæs (formand), forskningsdirektør ved VIVE
- Jakob Kjellberg, professor i sundhedsøkonomi ved VIVE
- Jon Kvist, professor i Europæisk offentlig politik og velfærd ved RUC
- Mette Gørtz, professor i økonomi ved Københavns Universitet
- Lise Plougmann Willer, direktør for Borger & Arbejdsmarked i Esbjerg Kommune
- Ann-Sofie Bech von Hielmcrone, generalsekretær for KFUK’s Sociale Arbejde
- Trine Stokholm, tilsynschef ved Socialtilsyn Øst
- Jakob Bigum Lundberg, landsformand for Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark (FSD)
- Mogens Lindhard, Head of Global Social Responsibility hos Grundfos
Ekspertudvalget er blevet betjent af et sekretariat bestående af Social-, Bolig og Ældreministeriet, Finansministeriet, KL og Social- og Boligstyrelsen.
Yderligere oplysninger
Social-, Bolig- og Ældreministeriets pressetelefon, tlf.: 41 85 13 60 (modtager ikke sms)