Kampagne-kickoff med KL, Danske Regioner og Økonomi- og Indenrigsministeriet

03-09-2013

1.000 balloner slippes løs over Københavns Rådhusplads, når KL, Danske Regioner og Økonomi- og Indenrigsministeriet torsdag den 5. september 2013 lancerer kampagnen ”Tænk dig om før du ikke stemmer”.

undefined

Der vil være mulighed for at stemme i mobile stemmebokse for alle – også pressen. Eventen finder sted lige foran Københavns Rådhus torsdag den 5. september fra kl. 11.00 til 11.45.

Til stede ved pressemødet er:

  • Økonomi- og Indenrigsminister Margrethe Vestager
  • Formand for Danske Regioner Bent Hansen
  • Formand for KL Erik Nielsen
  • Vært, overborgmester i Københavns Kommune Frank Jensen

De fire repræsentanter præsenterer kampagnen, hvorefter de klipper snoren til  1.000 balloner, der sendes ud i det københavnske luftrum, så kampagnens budskab kan blive spredt vidt omkring. Derefter bliver det muligt at  stemme i en af de mobile stemmebokse – hvor også en prominent person vil afgive sin stemme.

Fakta om kampagnen

Kampagnen ’Tænk dig om før du  ikke  stemmer’ sætter fokus på, at man allerede nu tre måneder før valgdagen kan stemme – både på borgerservicecenter og på mobile stemmesteder. Kommuner over hele landet er nemlig i gang med at opsætte mobile stemmesteder, hvor det vil være muligt afgive sin stemme. Fx starter flere kommuner valgbussen og sender den rundt til forskellige uddannelsesinstitutioner, andre kommuner laver mobile valgsteder i særligt udvalgte boligområder og endnu andre inviterer inden for på biblioteker, seniorcentre og madcafeer, hvor det vil være muligt at stemme på favoritpartiet og yndlingskandidaten.

Kampagnen indebærer også sitet stem.dk samt Facebook-siden ”Kommunal- og regionsrådsvalg 2013”, hvor man kan finde mere information om valget, finde frem til det nærmeste stemmested og deltage i debatter.

Kampagnen kommer til at fylde det offentlige rum med bannere på rådhuse, plakater ved busstoppesteder, på busser, på internettet og aviser og rulles helt ud fra 1. november, hvor fire kendte danskere tegner den sidste måned af kampagnen.

Baggrunden for kampagnen er, at valgdeltagelsen ved sidste kommunalvalg var den laveste i 35 år. 65,8 procent stemte mod godt 85 procent til folketingsvalget. Valgdeltagelsen er især lav hos unge og førstegangsvælgere, og man ved, at hvis ikke en ung stemmer den første gang, de har mulighed for det, så er risikoen for, at de ikke stemmer igen stor.

Kontakt

Christine Boeskov
TitelValgkonsulent
KontorDemokrati